De eerste stageweek

4 juni 2018 - San Miguel, Costa Rica

De eerste week in Costa Rica was een lekkere rustige. Nou ja volgens de planning dan. Eerst moesten we een planning maken met wat we allemaal wilde doen en wat er echt gedaan moest worden. Een planning is nodig omdat je vooral hier nogal de neiging hebt niet veel te doen.dit komt doordat, als je loopt zweet je, als je stil zit zweet je en als je op de gronds ligt je, je raad het al, zweet. Dit soort dingen zorgen niet voor een aanmoediging om erg productief bezig te zijn. Ik heb gemerkt dat er een andere werk instelling is in Costa Rica dan die we in Nederland hebben. Hier gaat het allemaal wat rustiger en kalm. We hebben de plan nog zo ingedeeld dat we een aantal dagen hebben om dingen te regelen voor we naar het reservaat gaan, genoeg tijd hebben om aan school opdrachten te zitten en nog tijd over hebben om aan ons eigen project te zitten. Op maandag ochtend hebben we bijvoorbeeld tijd om aan ons eigen project te zitten en hebben we in de middag duurzaamheid. Op maandag 28 mei kregen we te horen dat de planning anders zou verlopen dan dat de bedoeling was. De auto moest namelijk gerepareerde worden op de dag wat we eigenlijk naar het reservaat zouden gaan, dit is normaal op een donderdag. Nu moesten we dus al het werk dat voor 3 dagen bestemd was in één ochtend doen. Alle batterijen van de camera's moesten worden opgeladen, er moest een planning gemaakt worden voor het wisselen van cameravallen en de potjes voor de mestkevers moesten gehaald en klaargemaakt worden. Dit is vrij veel werk als je in de middag aan duurzaamheid niet werken. Gelukkig ging alles vrij makkelijk en waren we dus vlak na Heey middageten klaar met voorbereiden. In de middag hadden we zoals gepland duurzaamheid. Met duurzaamheid kunnen we verschillende dingen doen, we willen bijvoorbeeld een prullenbak maken om de luiers te verzamelen. Deze worden namelijk gewoon tussen de bosjes gegooid, dit komt doordat er geen opruimingsdienst voor het huishoudelijke afval. Voor het andere afval hebben we, zoals de zoon van de mede-eigenaar het ook wel noemt, afvalpolitie. De bedoeling hiervan is dat we vuilniszakken meenemen en voornamelijk plastic van de straat halen. Het is, als je Nederland als voorbeeld neemt, erg verwarrend om te zien hoeveel afval er hier op straat of tussen de bosjes ligt. Het laat zien hoe verwend we eigenlijk we niet zijn. De volgende dag moesten we alweer vroeg op omdat we naar het reservaat zouden gaan. Er moesten nog lange sokken krijgen maar verder hadden we alles klaar om te gaan. De dagen hier voor had het veel geregend dus we konden al verwachten dat het modderig zou zijn. Zoals verwacht was het reservaat prachtig maar ook een ware workout, je klimt, je daalt, je valt en je glijdt uit. Een ware belevenis dus! Het vervangen van de batterijen en het opnieuw bevestigen hiervan ging vrij vlot. We mochten ook nieuwe camera's ophangen op.plekken waar we zelf dachten dat een goede plek zou zijn. Onderweg zijn we 2 keer gestopt en hebben bij een prachtig uitzichtpunt kunnen staan. Verder hebben we , jammer genoeg, geen andere dieren gezien als een spin, army any en leave cutters. Ten we terug konden lopen naar de auto konden we van boven op de berg de oceaan zien. Ik vond dit een mooi moment van de dag. Je heb bewijs dat de aarde nog steeds rond is (yes!) en het laat zien hoe klein de wereld wel niet is waar we op leven, dat wil zeggen dat we er heel erg zuinig op moeten zijn. Tegen de middag kwamen we weer terug op de farm, ik ben direct na aankomst onder de koude douche gesprongen, het was leuk op het reservaat maar je voelt je ook vies. Na de lunch zijn er wat beelden gaan bekijken. We hebben mooi beeld van een Ocelot en een Brown four eyed Opossum. De Opossum konden we niet direct identificeren, hier was toch wel wat hulp bij nodig. De andere dagen hebben we verder gekeken naar de beelden en ze onderverdeeld in groepen en hebben we mee kunnen helpen aan het determineren van de mestkevers die we in het reservaat hebben gevangen. Ik heb samen met Ingo gewerkt en samen hebben wij ,na 1 uur puzzelen, de mestkever de naam anaibes westwood kunnen geven. De mestkever mocht later in een speciaal potje omdat hij een rood halsschild had. Vrijdag hadden we een lekker lui dagje, de jongens zijn een boom gaan kappen en ik ben gestart met de cultuuropdracht vanuit school. In het weekend zijn we(Thomas, Ingo en ik) naar Playa Bonita geweest dit ligt bij een plaatsje Limon. We hebben dit gedaan omdat Thomas jarig was! Nogmaals gefeliciteerd! Toen we eindelijk op het strand waren begon het vrij hard te regenen. Gelukkig heeft Thomas nog een beetje kunnen zwemmen. In de avond zijn we met de gehele groep naar de bar geweest om Thomas zijn verjaardag wat grootser te vieren. De taart kwam de volgende dag omdat hij dan echt jarig was. Op zondag zijn we met de hele groep naar de rivier geweest. We moesten we een stukje lopen omdat we naar wat dieper water wilde gaan. Iedereen had het heel erg naar zijn zin. In de avond hebben we met bijna iedereen de Disney film (eindelijk) finding Nemo gekeken.

1. Mams:
    4 juni 2018
    Staat de kleine zeemeermin ook op het programma? De reddertjes in kangaroe-land is ook leuk😂😂😂
  2. Rens:
    5 juni 2018
    Super leuk! Niet te bruin worden he!
  3. Jan van den Beukel:
    5 juni 2018
    Leuke verhalen Natasja. Echt een mooi avontuur voor jullie allemaal. Het is een leerzame periode in jullie leven.
  4. Michelle:
    5 juni 2018
    Wat een avonturen beleven jullie. Gaaf om het op deze manier te ervaren. Ik hoop het snel ook mee te maken samen met jullie. Geniet ervan toppers.
  5. Nicolle Drost:
    7 juni 2018
    ¡disfruta del hermoso país y la gente agradable! Leuk Natasja die prachtige Strelizia...wat een origineel idee!
  6. Saman:
    11 juni 2018
    Leuk geschreven Natasja. Super dat jullie aan duurzaamheid denken. Prullenbakken plaatsen is een prima idee, vergeet inderdaad niet de ophaaldienst ;)