Week 5

2 juli 2018 - Playa San Miguel, Costa Rica

Jeetje wat gaat de tijd snel als je het naar je zin hebt! Het was een week van komen en gaan. Er zijn mensen vertrokken van Work With Nature om op doorreis te gaan of om lekker naar huis te gaan. Wel is het erg leuk dat er een Belgische student is gearriveerd. Door de tijd die je bij elkaar spendeert merk ik dat het lastig is om mensen te zien vertrekken. Voordat ik aan deze stage begon dacht ik dat de persoonlijke veranderingen en het zelfstandiger worden wel mee zouden vallen, maar het bleek veel intenser dan verwacht. Nu ik bijna op de helft van mijn stage ben, merk ik dat niet alleen ikzelf ben verandert maar dat ik ook anders ben gaan kijken naar de mensen om mij heen. Hierdoor heb ik besloten om de twee weken die nog zou gaan reizen zal uitstellen tot ik klaar ben met mijn MBO opleiding. Als ik daar mee klaar ben, zou ik graag terug keren om te reizen door Costa Rica om het land meer te leren kennen. De twee weken dat ik geen stage meer heb maar wel in dit prachtige land ben mag ik op de farm blijven. Er is een mogelijkheid om één week naar het onderzoekscentrum Tortuga Feliz te gaan. Bij dit centrum doen ze onderzoek naar zeeschildpadden, ze beschermen de nesten , kijken naar de grootte ervan en de hoeveelheid eieren die wordt gelegd. Dit is natuurlijk een prachtige kans die ik moet pakken! Het enige wat een beetje vervelend is, is het feit dat er op het onderzoekscentrum geen elektriciteit/ internet waardoor het dus echt donker is nadat de zon onder is gegaan. Gelukkig zijn er al andere studenten heen geweest dus voor mij is het geen verrassing meer! De andere week dat ik hier nog ben zal ik op de farm mogen verblijven. Voor mijn eigen project ben ik begonnen aan het plan van aanpak en het verslag. Ik wil mijn verslag net zo opzetten als de andere studenten dat hebben gedaan, zoals ik het noem; de HBO manier. Dat wil zeggen, met inleiding, resultaten en discussie etc. Dit is een mooie uitdaging omdat ik dan al een beetje mee kan maken hoe dat gaat en of het ook lukt natuurlijk. De standaard dingen zoals tuinklussen en duurzaamheid zijn zoals gewoonlijk goed gegaan. Ik ben deze week jammer genoeg niet mee geweest naar de jungle, ik had namelijk last van hoofdpijn en duizeligheid. Het is daarmee niet verstandig om op pad te gaan. We hebben dit weekend ook een nighttour gedaan, bij deze tour maak je een wandeling over het terrein om dieren te spotten. We hebben een Tarantula en een brown vine-snake gezien! Ik hoop dat we dit vaker gaan doen, het was namelijk super leuk omdat je nooit weet wat je kan tegenkomen. Ik ben benieuwd welke avonturen ik nog mag beleven hier in Costa Rica. Ik weet wel dat ik verliefd ben geworden en graag terug zou willen om meer te zien van dit fantastische land!

1. Saman:
    2 juli 2018
    Mooi dat je ziet dat je bent veranderd, en de kansen pakt die voorbij komen zoals het zeeschildpadden project. Top dat je het verslag op hbo niveau gaat proberen te maken. Naast veranderd denk ik ook gegroeid.
  2. Piet Hartog:
    2 juli 2018
    Ik ben echt nieuwsgierig om jou straks weer te spreken op school. Hoe sta je dan in wat je wilt en verwacht, hoe sta je tov jouw klasgenoten enzovoort.

Voorlopig is het fantastisch om te lezen hoe je het daar hebt. Natuurlijk moet je de kansen pakken die je ziet. Daar heb je groot gelijk in. Bedenk vooral ook wat je straks met jouw ervaringen kunt doen en betekenen voor jezelf en voor anderen.

Blijf vooral genieten en dit soort verhalen schrijven. Maak als het kan ook wat filmmateriaal dat wellicht gebruikt kan worden in een schoolfilmpje over stages in het buitenland.

Groeten vanuit een warm Nederland.
  3. Ferani:
    3 juli 2018
    Wat mooi om je reflectie op je ervaringen te lezen Natasja! en om te lezen hoe je het zo naar je zin hebt en je nu al plannen hebt voor na de opleiding! erg bijzonder en leuk.
    En wat fijn ook dat je daar nog wel die twee weken kan blijven en nog mooie ervaringen kan opdoen. ik ben erg blij voor je! ik kan niet wachten om je te spreken over je ervaringen in het nieuwe schooljaar!
  4. Manodj:
    5 juli 2018
    Natasja ik wil naar je de GIS bestanden sturen, waar kan ik het naar toe emailen, schoolmail? Ik ga het doen via we transfer, je moet het wel binnen een week downloaden. Ik had het via thomas geprobeerd maar hij heeft het niet geopend. Als het niet lukt de bestanden te downloaden, ivm met tijd, internet etc... Neem dan data mee en misschien kunnen we het in Nederland de data verwerken.