De tweede stage week

15 juni 2018 - Limón, Costa Rica

Deze week ging alles volgens planning. We hebben verschillende dagen gewerkt aan een mogelijk ontwerp voor een brug. Thomas is dit idee/proces gestart omdat we zagen dat er een makkelijkere manier zou moeten zijn dan door de rivier heen lopen. Er waren al een aantal dingen bedacht, door onder andere de mede-eigenaar van WWN, zoals de boom die er lag dwars door te zagen en er dan naast een staalkabel te laten spannen en een droog pad te maken met stenen uit de rivier. Maar deze ideeën zijn nooit echt uitgewerkt. Nu was Thomas zijn idee om een brug van hout te maken die ondersteund wordt door staalkabels, maar na wat berekeningen te hebben gemaakt zijn en wat gesproken te hebben met Maarten zijn we tot de conclusie gekomen dat dit niet een reëel plan is. We hebben op maandag weer duurzaamheid gedaan, deze keer zijn we de andere kant opgelopen een beetje de berg op. En we hebben gezellig de honden meegenomen. Wat mij erg is opgevallen is dat er , in deze richting, meerdere "stortplaatsen" zijn. Dit is ook wel een logisch geval omdat als er een paar huizen langs zijn gekomen is er weer eventjes niets en dan weer een paar huizen. Dit zorgt ervoor dat de mensen het niet voor hun tuin willen hebben ,maar het ook weer te ver lopen is om het in ieder geval bij elkaar te storten. Op dinsdag hebben we de startevaluatie gedaan. We hebben even gesproken over hoe ik in de groep val ( we zijn nu met in totaal 11 man!) en mijn leerdoel waar ik aan wil werken. Gelukkig waren de mede-eigenaar en zijn vrouw heel erg positief over mij! We hebben deze week ook een machetecursus gehad, ik vond dit een hele leuke ervaring om te leren hoe je met een gemiddeld groot gevaarlijk "mes" om moet gaan. We hebben met de cursus met verschillende dingen geoefend, onder andere hoe je hem goed moet vasthouden natuurlijk, maar ook hoe je een tros bananen goed naar beneden haalt. Donderdag was het de bedoeling om naar de jungle te gaan. Dit hebben we ook gedaan , maar ik ben niet verder gekomen dan de eerste heuvel/berg die je moet beklimmen. Ik kreeg namelijk last van mij astma, hierdoor was het verstandiger om lekker mee terug te gaan. Ik vind het heel erg jammer dat ik hier last van krijg omdat het super leuk is om naar de jungle te gaan je leert ook super veel van Vladimir (de begeleider op het reservaat). We hebben nu een afspraak staan dat ik voor de komende twee weken goed kijk hoe het gaat en of het wel veilig is om naar het reservaat te gaan. Op vrijdag hebben we weer mestkevers gedetermineerd, dit blijft een lastig naar leuk klusje, dit komt omdat je vaak dingen niet kan vinden of niet goed kan zien. Dit weekend zijn we naar de stad Puerto Viejo geweest. Dit was een erg leuk weekend. Het is een super mooie stad aan zee en een echt toeristisch plekje. Het heeft wel heel veel geregend, maar dat is ook logisch want het is regenseizoen!😄

1. Ferani:
    15 juni 2018
    Klinkt als een leuke tijd en ook lekker divers (beetje levensgevaarlijke wapens, beetje mestkevers, beetje afval, wat regen en ook Puerto Viejo, haha). Volgende keer een foto met machete en beestjes! Op een serieuzere noot; ik ben benieuwd hoe het de komende weken gaat met de berg op gaan. Ik hoop dat je nog een beetje acclimatiseert, maar goed dat je wel zelf op jezelf blijft passen. Voor iedereen een fijn gevoel hoor.
  2. Piet Hartog:
    15 juni 2018
    Hoi allemaal, dat ziet er leuk uit en klinkt fantastisch. Ik hoop alleen dat je astma minder gaat opspelen Natasja.

Tav die brug: zijn er al nieuwe ideeen? Ik ben nu zelf nieuwsgierig en zou graag daar zijn om te ervaren hoe het bij jullie is.

Veel succes in ieder geval allemaal.

O ja, ik kreeg nog een vraag via Ferani van 1 van jullie over een plan van aanpak maken. Normalerwijs maak je bij het krijgen van een opdracht eerst een plan van aanpak: daarin ga je bepalen wat er van je verwacht wordt en welke stappen nodig zijn om tot uitvoering te komen. Je kan vervolgens ook de stappen van uitvoering op hoofdlijn in het plan verwerken.

Het plan van aanpak kan je zowel gebruiken voor een schoolopdracht alsook voor een bedrijfsopdracht.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is.
  3. Rens:
    15 juni 2018
    Super leuk! En neem je ook zo mes voor me mee naar huis ;)
  4. Jan van den Beukel:
    15 juni 2018
    Leuk verhaal weer Natasja. Ik hoop dat het met je astma beter gaat de komende tijd. Die brug gaat er zeker komen. Ik kan niet wachten om het project te zien volgende maand.
  5. Saman:
    15 juni 2018
    Hindernissen overbruggen en lessen over en in de jungle. Dat is nog eens groen onderwijs next level. Westland is een paar avonturiers rijker.
  6. Alexandra:
    16 juni 2018
    Fijn dat alles goed gaat natas!!👍
  7. Nicolle Drost:
    17 juni 2018
    Natasja, dank je wel voor je mooie verslag. Pas goed op jezelf meiske! Die mestkevers blijven interessant? Klinkt grappig hoor! terecht dat je positieve feedback krijgt van je begeleiders! Bruggenbouwers verdienen dat!
    Blijf gezond Natas!
    continúa asombrando y disfrutando!
    groets Nicolle