Mijn derde stage week🦋

18 juni 2018 - Playa San Miguel, Costa Rica

In deze week hebben we aardig wat data kunne verwerken voor de camera vallen. Ik was er achtergekomen dat we de data die we verwerken ook verder verwerkt moesten worden in een excel tabel. De bedoeling hiervan is dat we de Latijnse namen, de datum en de tijd van de opnamens opscgrijven in de tabel voor die camera. Omdat het regenseizoen is gestart beginnen de grote en heftige regenbuien zich zelf voor te stellen. Op de nacht van woensdag 13 juni op donderdag 14 juni heeft het zo hard geregend en geonweerd dat de waterleiding , die is bevestig bij een natuurlijke bron, kapot is gegaan. Hierom zijn Thomas, een andere student en de werknemer van work with nature de berg opgegaan om te proberen het water te regelen. Dit is na twee keer die dag op en neer te gaan niet gelukt. Omdat het niet was gelukt en er werd gedacht dat het een groter probleem was zijn we vrijdag met in totaal 7 studenten naar boven gegaan om het probleem proberen op te lossen. Ook dit is na een aantal verschillende ideeën niet gelukt. Gelukkig hebben we wel als buffet gediend voor de muggen😄. Op de zelfde dag heb ik het met nog 2 andere studenten geprobeerd omdat we dachten te weten waar het aan lag. Dit bleek jammer genoeg niet het geval. We hebben het zelfstandig denken toen maar naast ons gelegd en om hulp gevraag bij de begeleider, maar omdat de begeleider in de hoofdstad moesten we wachten op reactie. Toen we eenmaal de oplossing te horen kregen was het probleem al snel verholpen. De oplossing was als volgt: de druk op voeren in de eerste buis, door het water tegen te houden, waardoor de buis vol zou lopen met water. Door de druk die dan ontstaat konden we de lucht die in de andere buizen zat weg duwen. We hadden dan ook weer binnen 20 minuten water.

Verder ging de week ongeveer zoals gepland. De mede-eigenaar zat in San José om extra land te kopen. Dit is fantastisch nieuws omdat de hoeveelheid m2 wordt verdubbeld! Het is nu 68 hectaar! We hebben deze week ook weer mentor gesprekjes gehad. Hierbij hebben we het ook nog gehad over mijn astma probleem. We hebben besloten dat in beter moet aangeven of ik naar de jungle kan. Dit willen we gaan doen door de avond van te voren te zeggen of ik me fit voel, is dit niet het geval blijf ik op het terrein. Voel ik me wel fit dan kan ik mee. Dan als we er bijna zijn moet ik nog een keer aangeven hoe het gaat is dit dan ook weer goed mag ik gewoon mee naar het reservaat. Het is, naar mijn mening, een goede oplossing we weten namelijk allemaal waar we aan toe zijn. We hebben deze week dus genoeg meegemaakt en geleerd. Verder ga ik een eigen project starten om de afwatering van ons verblijf en her huis van de mede-eigenaar en zijn vrouw te verbeteren. Ik moet mijn ideeën nog bespreken met mijn begeleider dus ik kan er nog vrij weinig over zeggen. Maar zodra ik iets weet meld ik het meteen in mijn blog!

1. Jan van den Beukel:
    18 juni 2018
    Mooi dat de hoeveelheid grond van WWN verdubbeld is. Dan kan jullie goede werk voortgezet worden. We hopen dat je de astma snel onder controle hebt, want dat is best vervelend voor je. Succes en we zijn benieuwd naar je volgende verslag en je project.
  2. Saman:
    18 juni 2018
    ''it's raining cats and dogs''
    Een XL regenbui, weer een waterervaring rijker.
    Jullie vervullen verantwoordelijke taken met de aanvoer van water en beheer van de waterleiding. Ook bezig met de Latijnse namen, goed bezig :)
  3. Lianne:
    Leuk verhaal, Natasja.
  4. Nicolle Drost:
    19 juni 2018
    Natasja wat een gave opleiding doe je! Wat is water enorm belangrijk. Wat super dat jullie zo enorm meedenken! Helaas speelt je astma niet echt mee. Zorg goed voor jezelf, moeilijk hoor, maar moet echt!
  5. Ferani:
    25 juni 2018
    Hey Natasja! Goed om te lezen dat jullie zo doorzettend bezig zijn geweest met de water aanvoer, en dat het uiteindelijk is gelukt. Soms is het ook gewoon beter om na vele pogingen het aan een ander te vragen, want ook dáár leer je van ;)
    En goed om te lezen dat jullie een aanpak hebben voor het besluit of je wel of niet de jungle in gaat!

Ga zo door!!